جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

کم آبی در دیابت را بشناسیم و با باید و نبایدهای آن آشنا بشویم!

اگر جزو افرادی باشید که به دیابت مبتلا هستند لازم است بدانید که خود مراقبتی دیابت شامل مصرف صحیح و منظم داروها، ورزش و فعالیت بدنی منظم و برنامه غذایی سالم می‌توانند در کنار رصد مستمر قند توسط دستگاه قند خون به شما در مدیریت بهتر دیابت کمک نمایند. همان طور که مطلع هستید زمانیکه بدن قادر به تولید انسولین نباشد یا نتواند به درستی از انسولین تولید شده در بدن استفاده کند با دیابت رو به رو خواهیم شد. انسولین هورمونی‌ست که به سلول‌های بدن اجازه می‌دهد قند را از طریق جریان خون جذب کرده و در فرآیند تولید انرژی، آن را مورد بهره برداری قرار بدهند.

زمانیکه بدن قادر نباشد از این انسولین به درستی استفاده کند، قند در سیستم جریان خون انباشته خواهد شد، این انباشتگی در نهایت منجر به افزایش سطح قند خون در بدن خواهد شد و در نتیجه کلیه‌ها برای پاکسازی و حذف گلوکز مجبور هستند تا بیش از حد طبیعی فعالیت کنند. این فرآیند در نهایت موجب تکرر ادرار در فرد می‌شود. در این میان اگر آب از دست رفته از طریق ادرارهای مکرر را جایگزین نکنیم، بدن با کم آبی مفرط رو به رو خواهد شد و این زنگ خطری که لازم است آن را جدی بگیریم.

چه ارتباطی میان دیابت و نوشیدن آب وجود دارد؟

تشنگی یکی از علائم شایع در ابتلا به دیابت است. زمانیکه بدن به دلیل تکرر ادرار دچار کم آبی می‌شود و آب قابل توجهی را از دست می‌دهد با تشنگی‌های شدید رو به رو خواهیم شد. در این شرایط حتی اگر به صورت مداوم آب بنوشید همچنان احساس تشنگی با شما خواهد بود. این پیشامد ناشی از تلاش کلیه‌ها برای تولید ادرار و دفع مازاد گلوکز در بدن است. این فرآیند تا زمانیکه سطح قند خون در بدن بالا باشد بدون توقف اتفاق می‌افتد.

مصرف چه میزان آب به افراد دیابتی توصیه می‌شود؟

کنترل سطح قند خون در محدوده طبیعی با تکیه بر روش‌های توصیه شده پزشک صورت می‌گیرد، رصد قند خون با دستگاه تست قند خون و استفاده از نوار تست قند خون در کنار نوشیدن آب کافی در طول روز، علاوه بر اینکه یکی از بهترین راهکارهای مقابله با کم آبی بدن است، موجب دفع قند خون اضافی در بدن نیز خواهد شد.

اگر جزو زنان مبتلا به دیابت هستید لازم است که در طول روز حدود یک لیتر و نیم، معادل شش و نیم لیوان آب بنوشید، این میزان برای مردان معادل با هشت و نیم لیوان آب خواهد بود.

در این میان اگرچه آب به عنوان یک نوشیدنی سالم برای آبرسانی به بدن افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود اما نوشیدن دیگر مایعات مجاز بدون قند نیز می‌تواند مانع از کم آبی بدن شده و به سلامت افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

برای طعم دار کردن آب می‌توانید یک ورق لیموی تازه یا چند قطره آب لیمو ترش را به آن اضافه کنید، در این بین نوشیدن انواع دمنوش‌ها و نوشیدنی های بدون کافئین فاقد شکر نیز می‌تواند به عنوان تنوع راهکاری کاربردی برای شما باشد.

فراموش نکنید که همواره از نوشیدنی‌های انرژی زا، آب‌میوه‌های مصنوعی یا سودا فاصله بگیرید، چراکه این نوشیدنی‌ها با برخورداری از حجم قابل توجه شکر، سلامت شما را تهدید خواهند کرد.

در این میان برخورداری از یک رژیم غذایی سالم که بتواند به شما در مسیر آبرسانی به بدنتان کمک کند به عنوان یک روش کاربردی توصیه می‌شود. لازم است که به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت با خواص و میزان آبرسانی مواد غذایی آشنا بشوید و با دقت مواد مفید را در سبد غذایی روزانه خود بگنجانید. از مفیدترین مواد غذایی که می‌توانید با انتخاب آنها به آبرسانی بدنتان کمک کنید به این موارد اشاره کرد:

خیار

این خوراکی تازه و خوش طعم حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان و ویتامین‌هاست. خیار علاوه بر آبرسانی، به سلامت پوست نیز کمک می‌کند و می‌تواند یکی از انتخاب‌های مناسب برای شما باشد.

فلفل دلمه‌ای

این فلفل‌ها منبع غنی ویتامین C هستند. در این بین می‌توانند ویتامین A و فیبر بدن را نیز تأمین کنند، می‌توانید از آنها به صورت خام یا پخته استفاده کنید و در فرآیند آبرسانی بدن از این خوراکی‌های مفید بهره‌مند شوید.

اسفناج

این سبزی منبع قابل قبول آهن، ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی‌ست. از سوی دیگر می‌تواند به تقویت ایمنی بدن کمک کند و یک آبرسان قوی برای بدن شما محسوب بشود.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی دیگر از خوراکی‌های توصیه شده برای آبرسانی به بدن است. این خوراکی خوش طعم حاوی سطح قابل توجهی از ویتامین A و ویتامین C است و به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند.

برای اینکه بتوانید خوراکی‌های مفیدی که مصرف آنها برای شما مجاز است را شناسایی کنید کافی‌ست که با پزشک خود مشورت کنید. بدون شک انتخاب یک رژیم غذایی اصولی و سالم می‌تواند قدم مثبتی در فرآیند آبرسانی به بدن و جلوگیری از کم آبی باشد.

همواره به خاطر داشته باشید که برخی از علائم کم آبی در دیابت تا رسیدن به نقطه اوج قابل شناسایی نیستند. بنابراین اگر با چنین علائمی مواجه شدید آن را جدی بگیرید:

  • خشکی دهان
  • تشنگی
  • سردرد
  • خشکی چشم
  • خشکی پوست
  • تیرگی رنگ ادرار
  • سرگیجه
  • خستگی مفرط
کم آبی شدید در بدن می‌تواند با تجربه افت فشار خون، افت نبض و گیجی همراه باشد. این در حالی‌ست که برخی موارد ممکن است کم آبی بدن را تشدید کرده و خطر ابتلا به آن را افزایش بدهند. قرار گرفتن در معرض آب و هوای گرم و مرطوب، ابتلا به بیماری های گوارشی با علائم اسهال و استفراغ، ورزش‌های سنگین، نوشیدن الکل یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌توانند موجب تشدید کم آبی در بدن بشوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر احساس می‌کنید با کم آبی ناشی از دیابت رو به رو هستید می‌توانید فرآیند نوشیدن آب و مایعات را آغاز کرده و بدن خود را در معرض آبرسانی قرار بدهید. و در صورت مواجه با علائم کم آبی مانند گیجی، افت فشار خون و نبض ضعیف، لازم است به پزشک مراجعه نمائید.

در این بین اگر با وجود مصرف منظم و صحیح دارو و اصلاح سبک زندگی قند خون شما بالا است و مدام علائم تشنگی و تکرر ادرار را تجربه می کنید، لازم است با پزشک خود مشورت کرده و در صورت نیاز در برنامه درمانی دیابت شما تغییری ایجاد شود.

در نهایت به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت لازم است که همواره سطح قند خون خود را با به کار گیری یک دستگاه قند خون دیجیتال مطمئن رصد کنید تا از میزان قند خون خود اطمینان حاصل کرده و بتوانید به بهترین نحو در مسیر کنترل قند خون خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *