جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

چگونه به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت افکارمان را کنترل کنیم؟

رصد دائمی سطح قند خون با استفاده از دستگاه قند خون، مصرف صحیح و منظم دارو، برنامه‌ریزی برای داشتن برنامه غذایی درست و سالم، فعالیت بدنی منظم و موارد دیگر، باید و نباید های کوچک و بزرگی هست که گوشه‌ای از ذهن شما را اشغال می‌کند و می‌تواند در بلند مدت به یک دغدغه جدی تبدیل بشود و این همان چیزی‌ست که آن را با عنوان فرسودگی دیابت می‌شناسیم.

این فرسودگی می‌تواند شما را از نظر ذهنی و روحی دچار چالش کند، سطح انرژی شما را کاهش بدهد و اگر به درستی مدیریت نشود شما را از پای بیندازد. به همین دلیل است که در دیابت مدیریت استرس و تقویت ذهن در کنار مدیریت سطح قند خون اهمیت یافته است.

اگر می‌خواهید اولین قدم را در مسیر آرامش و توانمندی ذهنی بردارید به این سوال پاسخ دهید: به طور کلی به عنوان فردی که به دیابت مبتلا شده، چه احساسی دارید؟ بی دغدغه‌، عصبانی، غمگین، سرشار از ترس؟

برای پیدا کردن جواب این سوال کمی صبور باشید، لازم است که در نهایت صداقت به آن پاسخ بدهید چرا که اشراف به حالت روحی‌ کلی‌تان می‌تواند کلیدی باشد برای باز کردن دری که رو به آرامش خیال باز می‌شود.

در این بین همواره به یاد داشته باشید که در این مسیر تنها نیستید، از اطرافیانتان درخواست کمک کنید، با دوستان صمیمی‌تان معاشرت کنید، درد دل کنید، صحبت کنید و در نهایت در مورد آنچه که ذهن شما را درگیر کرده برونگرا باشید.

با یک مشاور روانکاو مجرب همراه بشوید!

روان درمانی یک از راهکارهایی‌ست که می‌تواند به بهبود روحیه شما کمک کند و به عنوان ابزاری برای مدیریت دیابت به مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود. لازم است که بتوانید با کمک یک مشاور حرفه‌ای خودتان را بشناسید، نقاط ضعف و قوتتان را ببینید و به صورت روزانه برای تقویت سطح ذهنی و فکری‌تان تلاش کنید.

طبیعی‌ست اگر حس و حالتان با عصبانیت همراه باشد!

شاید شما هم جزو افرادی باشید که از خودتان پرسیده‌اید “چرا من؟” “چرا من به این بیماری مبتلا شده‌ام؟” 

عصبانیت یکی از مهم‌ترین احساساتی‌ست که در مسیر پذیرش زندگی با دیابت با آن رو به رو خواهیم شد. اگرچه بروز احساسات با خشم و عصبانیت می‌تواند در برخی شرایط آرامش بخش باشد و به صورت مقطعی احساس قدرت را در فرد تقویت کند اما اگر نتوانیم این عصبانیت را کنترل کنیم، چالشی جدی را برای خودمان و اطرافیانمان ایجاد کرده‌ایم. جدا از این، عصبانیت می‌تواند در بلند مدت افسردگی، انزوا و استرس را برای فرد مبتلا به دیابت به همراه داشته باشد.

در این میان عاملی که می‌تواند ما را در مسیر مدیریت خشم قرار بدهد، شناسایی دلیل به وجود آمدن این خشم است. آیا این خشم از روی ترس اتفاق می‌افتد؟ عدم کنترل احساسات موجب بروز آن می‌شود؟ عصبانیت از خودمان آن را شعله‌ور می‌کند؟ یا عامل دیگری دارد؟ دفعه بعد به محض اینکه عصبانی شدید به دنبال تشخیص عامل محرک آن باشید و در مرحله بعد بر روی چگونگی کنترل آن کار کنید.

برای مقابله با عصبانیت راهکارهایی وجود دارد که به کنترل این احساس مخرب کمک می‌کند:

  • نفس عمیق بکشید
  • یک لیوان آب بنوشید
  • بنشینید
  • به عقب تکیه بزنید
  • بازوهای خودتان را به آرامی تکان بدهید
  • برای آرام شدن خودتان را با یک کار دم دستی مشغول کنید
  • پیاده روی کنید

حس انکار را جدی بگیرید!

حس انکار نیز مانند تمامی احساساتی که هنگام تشخیص دیابت با آن رو به رو شدید، یک حس کاملاً طبیعی‌ست. شما هم ممکن است با افکاری مانند “چرا من؟” “ابتلا به دیابت را قبول ندارم یا پزشکم به اشتباه دیابت من را تشخیص داده است” رو به رو باشید، اما در هر حالت شما باید با این واقعیت مواجه بشوید و در مورد آن اقدام کنید. انکار دیابت برای مدت قابل توجه نه تنها راهکار نیست بلکه سلامت شما را به خطر می‌اندازد و احتمال مدیریت هرچه بهتر دیابت را از شما می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین مسیرهایی که برای مبارزه با انکار به افراد توصیه می‌شود تشخیص چگونگی بروز انکار در ذهن است. از جهت دیگر لازم است تشخیص بدهید که این حس چگونه شما را از اقدام به مراقبت از خود منع می‌کند؟

اگر به هر ترتیبی جملات زیر را در ذهنتان تکرار می‌کنید یا این مفاهیم را در ذهنتان پرورش داده‌اید لازم است بدانید که در تله انکار گیر کرده‌اید:

  • یک لقمه، نمی‌تواند به من صدمه بزند
  • این زخم انقدر هم جدی نیست، خود به خود خوب میشود
  • می‌توانم بعداَ به دکترم مراجعه کنم
  • من برای این کارها وقت ندارم
  • تشخیص دیابت من انقدر هم جدی نیست

اغلب افراد مبتلا به دیابت به صورت مقطعی در تله انکار دیابت گرفتار می‌شوند، با به کار گرفتن برخی راهکارها می‌توانید مطمئن باشید که در این تله‌ها گرفتار نمی‌شوید.

قبل از هرچیز لازم است با یک تیم پشتیبانی دیابت در تماس باشید، این متخصصان به شما کمک می‌کنند که برنامه‌ای جامع برای کنترل دیابت در اختیار داشته باشید و با هدف‌گذاری‌های مستمر و رصد منظم سطح قند خون با دستگاه‌ تست قند خون بتوانید دیابت را کنترل کنید.

افسردگی یک خطر محتمل!

گاهی اوقات نمی‌توانیم غم و اندوه را از خودمان دور کنیم. گاهی اوقات احساس ناامیدی عمیق ما را در بر می‌گیرد، این در شرایط نمی‌دانیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. آنچه که لازم است به آن دقت کنیم این است که رها شدن از افسردگی سخت و دشوار است و بر روی جنبه‌های خود مراقبتی شما تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل لازم است که به علائم افسردگی به صورت دائم توجه کنید:

  • انگیزه، قدرت دوست داشتن و لذت بردن را از دست داده‌اید
  • ایجاد تغییرات در الگوی خواب
  • بیدار شدن زودتر از موعد طبیعی
  • تغییر در میزان اشتها
  • اختلال در تمرکز
  • از دست دادن انرژی
  • استرس و اضطراب
  • احساس گناه
  • غم صبحگاهی
  • داشتن افکار خودکشی
  • دوری از دوستان و فعالیت‌های اجتماعی
  • افت تحصیلی و شغلی

اگر احساس می‌کنید که ممکن است به افسردگی دچار شده باشید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. قبل هرچیز لازم است با یک روانکاو مجرب صحبت کنید و اقدامات بعدی را برای گذر از دوره افسردگی صورت بدهید. به یاد داشته باشید که درمان افسردگی به زمان نیاز دارد، اما زمانیکه بتوانید با ابزارها و راهکارهای موثر آن را کنترل کنید توانسته‌اید از دوره افسردگی خود فاصله بگیرید. آنچه که مهم است تشخیص علائم افسردگی‌ و اقدام موثر برای درمان آن است.

سطح قند خون همچنین ارتباط مستقیم با میزان استرس دارد، بنابراین کاهش استرس نیز به کنترل دیابت و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت کمک میکند. لازم است بدانید استرس باعث افزایش هورمون های استرسی میشود و میتواند باعث افزایش سطح قندخون بشود.

عوامل زیر میتواند با کاهش اضطراب و استرس به کنترل قند خون شما کمک کند:

  • افزایش فعالیت بدنی: فعالیت های بدنی به خصوص فعالیت های هوازی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا منجر به آزادسازی هورمون های اندورفین میشود که باعث کاهش استرس و اضطراب می گردد. همچنین فعالیت بدنی منظم باعث بهبود حساسیت به انسولین و کاهش مقاومت به انسولین شده و از نوسانات قند خون و استرس مرتبط با تغییرات قند خون جلوگیری میکند.
  • بهبود خواب : براساس تحقیقات، نداشتن خواب کافی میتواند باعث افزایش مقاومت به انسولین و افزایش قندخون شود، همچنین باعث کاهش تمرکز و افزایش استرس میگردد.
  • تکنیک های تنفسی عمیق و ارام: روش های مختلفی برای آرام سازی وجود دارند. یکی از آنها تمرین تنفسی هست که روی زمین دراز بکشید و در هر دم و بازدم که به شکل عمیق انجام می دهید عضلات خود را شل کنید. این تمرین را 5 تا 20 دقیقه در روز انجام دهید.
  • انجام مدیتیشن و تمرینات ذهنی

 

در نهایت به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت لازم است بتوانید به مرحله پذیرش این بیماری قدم بگذارید و به این باور برسید که اگر چه زندگی شما با دیابت آمیخته است، اما ابتلا به دیابت به معنای پایان زندگی نیست.  اگرچه دیابت یک بیماری مزمن است که نیاز به مراقبت مداوم دارد اما با مدیریت مناسب میتوانید زندگی سالم و فعالی داشته باشید و لازم است بتوانید با قدرت روح و جسم به بهترین شکل این بیماری را کنترل کنید و به عنوان یک انسان موفق همواره در مسیر رشد و ترقی قرار بگیرید.

پذیرش به معنای قبول و درک وضعیت خود و تعامل مثبت با آن است. عوامل زیر می توانند به پذیرش افراد کمک کنند:

  1. قبول واقعیت: قبول کردن اینکه دیابت یک بخشی از زندگی شماست و درک اینکه این بیماری را میشود مدیریت کرد و از عوارض آن تا حد زیادی پیشگیری کرد
  2. ارتباط با دیگران: به اشتراک گذاشتن تجربیات و احساسات شما با افراد دیگری که دیابت دارند میتواند به شما کمک کند احساس تنهایی کمتری داشته باشید و از تجربیات دیگران استفاده کنید
  3. پذیرش احساسات: احساساتی مانند ناراحتی عصبانیت و اضطراب ممکن است در اوایل دیابت همراه شما باشد
  4. حمایت از خود: به مراقبت از سلامتی خود اهمیت دهید. این مراقبت شامل مراجعه منظم به پزشک، اندازه گیری مداوم قندخون، پیروی از رژیم غذایی مناسب و مصرف داروهاست
  5. کمک گرقتن از روانشناس و متخصصین در این زمینه

یکی از عوامل مهمی که در مسیر خودمراقبتی دیابت به کاهش استرس و نگرانی شما کمک میکند اندازه گیری منظم قند خون است.

پایش  منظم  و روزانه قندخون و دریافت گزارش تحلیلی از آن باعث میشود افراد الگوهای تغییرات قندخون خود را در برابر تاثیرات عوامل مختلف مانند تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی، تغییرات روحی و جسمی متوجه شوند. این اطلاعات میتواند به افراد در برنامه ریزی بهتر برای مدیریت دیابت کمک کند. این کنترل بهتر بر قند خون باعث کاهش استرس و نگرانی درباره نوسانات قند خون و عوارض ناشی از آن میشود.

همچنین ارائه صحیح گزارش قند خون های اندازه گیری شده در قالب گزارش اسکن تحلیلی میتواند به پزشکان و مراقبین سلامت اطلاعات مفیدی دربرابر وضعیت قند خون فرد بدهد. این امر باعث افزایش ارتباط موثر بین پزشک و فرد دیابتی شده و پزشک بر پایه اطلاعات دقیق و منظم میتواند برای شخص تصمیم درمانی صحیحی را اتخاذ نماید. این مورد قطعا باعث افزایش اطمینان و امید به بهبودی شده و از استرس مرتبط با مدیریت دیابت میکاهد.

دستگاه گلوکومتر فریسنس و اپلیکیشن های تحلیلی قندخون اسمارت ویو در کنار شما هستند تا سهمی در کاهش نگرانی های شما در ارتباط با اندازه گیری دقیق قندخون و ارایه گزارش تحلیلی از آن داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *