جستجو
Close this search box.

مدیریت صحیح قند خون از ضرورت‌هایی‌ست که می‌تواند به صورت مستقیم سلامت فرد مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار دهد و به بهبود شرایط زندگی فرد کمک کند. سیستم‌های پایش مداوم قند که آنها را با نام CGM می‌شناسیم توانسته‌اند با پایش مداوم قند فرد به صورت شبانه روزی از نوسانات شدید (افزایش یا کاهش) قند، پیشگیری کرده و در مسیر حفظ سطح قند خون در محدوده طبیعی کارآمد باشند. در ادامه به سوالات پر تکراری خواهیم پرداخت که کاربران سیستم‌های پایش مداوم قند خون با آن رو به رو هستند.

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا می‌توان حین استفاده از سنسور دوش گرفت یا شنا کرد؟

سنسورهای CGM مقاوم به آب هستند، بنابراین می‌توانید در زمان استفاده از آن‌ها با خیال راحت به حمام بروید. شنا کردن در زمان استفاده از سنسور نیز بدون مانع است، اما دقت داشته باشید عمق و مدت زمانی که سنسور می تواند در زیر آب قرار گیرد بسته به نوع سنسور متفاوت است. اغلب سنسورهای رایج می‌توانند تا عمق حداقل 1 متر و به مدت حداقل 30 دقیقه زیر آب قرار گیرند. لازم است بدانید که عملکرد بلوتوث در آب دچار اختلال می‌شود، پس در زمان شنا تلفن همراه‌تان را درنزدیکی خود نگه داشته و در نظر داشته باشید که برای ارسال اطلاعات سنسور به گیرنده لازم است خارج از آب قرار گیرید.

آیا ورزش کردن در زمان استفاده از سنسور امکان پذیر است؟

ورزش کردن در زمان استفاده از سنسور CGM مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما تعریق زیاد یا تکان‌های شدید ناشی از ورزش‌های سنگین می‌تواند باعث شل شدن چسب سنسور شود. شل شدن سنسور یا خارج شدن نوک سنسور از پوست باعث خوانش‌های نادرست یا از کار افتادن سنسور می‌شود. می‌توانید برای کمک به اتصال سنسور از چسب‌های پوشاننده‌ی سنسور یا چسب بانداژ استفاده کنید. توجه کنید که سوراخ وسط سنسور نباید پوشانده شود تا مسیر خروج رطوبت پوست زیر سنسور مسدود نشود. دقت داشته باشید که پیش از به اتمام رسیدن زمان استفاده از سنسور، نباید چسب را از پوست جدا کنید. همچنین می‌توان در زمان ورزش به طور موقت سنسور را با باندهای غیرچسبی یا بازوبندهای نگه دارنده‌ی سنسور در جای خود محکم کرد. به خاطر داشته باشید که موضع سنسور نباید تحت فشار قرار گیرد.

آیا می‌توان با سنسورهای CGM به کوه‌نوردی رفت؟

ممانعتی برای کوه‌نوردی‌های معمول در زمان استفاده از سنسور وجود ندارد؛ اما پیش از صعود به قله‌های مرتفع، به ارتفاع عملکردی سنسور مورد استفاده‌ی خود دقت داشته باشید. همچنین لازم است از سنسور در برابر یخ زدگی و قرار گرفتن در محدوده‌ی دمایی خارج از تحمل سنسور (با توجه به توصیه شرکت سازنده آن) محافظت کنید.

آیا می‌توان از سنسورهای CGM در زمان تصویربرداری‌های پزشکی استفاده کرد؟

شرکت‌های تولید کننده‌ی سنسور پایش قند خون توصیه می‌کنند که پیش از پروسه‌های رادیولوژی مثل عکس برداری با اشعه‌ی X، CT اسکن، MRI و پروسه‌های درمانی مثل دیاترمی حتما سنسور را جدا کرده و بعد از آن سنسور جدیدی را جایگزین کنید. قرار گرفتن در چنین شرایطی می‌تواند موجب آسیب به اجزای مختلف سنسور و از کار افتادن آن یا ثبت خوانش‌های نادرست توسط سنسور شود.

آیا می‌توان از سنسورهای CGM در فرودگاه‌ یا حین پرواز استفاده کرد؟

فلزیاب‌های مورد استفاده در فرودگاه‌ها اختلالی در عملکرد سنسورهای CGM ایجاد نمی‌کنند. اما سنسور شما نباید در معرض اشعه‌ی X یا امواج رادیویی میلی‌متری که در اسکنرهای کل بدن و اسکنرهای بازرسی بار استفاده می‌شوند قرار بگیرد. این اسکنرها می‌توانند باعث آسیب به سنسور یا کاهش دقت آن شوند. لذا به خاطر داشته باشید که سنسورهای استفاده نشده خود را در چمدان نگذارید و آن‌ها را در ساک دستی حمل کنید. اگر در مورد نوع اسکن امنیتی ای که از آن عبور می کنید شک دارید، پیش از اقدام افسر امنیتی برای بازرسی، وی را مطلع کرده و درخواست کنید که نوع دیگری از بازرسی برای شما انجام شود.

قرار گرفتن در محدوده ارتفاع پرواز هواپیماهای تجاری معمول اختلالی در عملکرد سنسور ایجاد نمی‌کند. در زمان پرواز می‌توانید از تلفن همراه خود برای اسکن کردن سنسورتان استفاده کنید. بهتر است پیش از سفر، قوانین شرکت هواپیمایی مورد نظر را در مورد استفاده از بلوتوث یا NFC را مطالعه کرده و مطابق آن برنامه‌ریزی کنید.

سنسور پایش مداوم قند خون CGM

سنسور اندازه‌گیری پیوسته قند خون مدل FreeStyle Libre 2 (AE)

آیا سنسور CGM می‌تواند باعث آسیب یا واکنش‌های پوستی شود؟

نصب سنسورهای CGM می‌تواند موجب خون‌ریزی یا کبودی در محل شود. این خون‌ریزی باید با اعمال فشار ملایم در عرض چند دقیقه متوقف شود و در صورت تداوم خون‌ریزی لازم است سنسور را جدا کرده و سنسور جدیدی را در موضع دیگری نصب کنید.

در برخی افراد چسب سنسور می‌تواند باعث بروز واکنش‌های حساسیتی شود که با التهاب، تورم و خارش پوست زیر سنسور و اطراف آن بروز پیدا می‌کند. در چنین شرایطی لازم است قبل از ادامه‌ی استفاده از سنسور با پزشک خود مشورت کنید.

به منظور پیشگیری از آسیب‌های احتمالی لازم است مراحل نصب سنسور را مطابق با دستورالعمل سازنده به دقت انجام دهید. در نظر داشتن موارد زیر نیز می‌تواند کمک کننده باشد:

  • موضع نصب سنسور به خوبی تمیز شده باشد: به این منظور می‌توانید قبل از نننصب، موضع را با آب و صابون غیر معطر و بدون مرطوب کننده بشویید. در نظر داشته باشید که همیشه پس از برداشتن سنسور از روی پوست، باقی مانده‌ی چسب آن را به طور کامل از روی پوست پاک کنید.
  • برای نصب سنسور جدید هر بار موضع متفاوتی را انتخاب کنید: بعد از هر دوره استفاده ، پیش از نصب سنسور در ناحیه‌ای که سنسور قبلی روی آن قرار داشته است، حداقل ده روز به موضع استراحت دهید.
  • سنسور را روی پوست خشک نصب کنید: نصب سنسور را بلافاصله پس از استحمام یا در محیط‌های مرطوب مثل دستشویی یا حمام انجام ندهید. می‌توانید پیش از نصب سنسور با سشوار از خشک بودن موضع نصب سنسور اطمینان حاصل کنید.
  • پوستتان را برای نصب سنسور آماده کنید: در صورت نیاز موهای موضع نصب سنسور را بتراشید و از لوسیون‌ها و روغن‌ها روی پوست ناحیه نصب استفاده نکنید. در صورتی که پوست شما چرب است می‌توانید از لایه‌بردارهای ملایم برای شستشو استفاده کنید.
  • استفاده از اسپری‌های ضد تعریق، 15 دقیقه پیش از نصب سنسور روی موضع می‌تواند برای افرادی که تعریق بیش از حد دارند موثر باشند.

چگونه سنسورهای CGM را از پوست جدا کنیم؟

ابتدا به آرامی لبه‌های چسب را از روی پوست بلند کرده و سپس سنسور را با یک حرکت از روی پوست بردارید. چنانچه جدا کردن چسب مشکل و دردناک است می‌توانید با کمک پنبه چسب سنسور را به روغن بچه یا روغن‌های گیاهی آغشته کرده و پس از 10 الی 15 دقیقه اقدام به جدا کردن آن نمایید. کشیدن ناگهانی سنسور برای جدا کردن آن می‌تواند موجب آسیب به پوست شود. در صورت باقی ماندن ذرات چسب پس از برداشتن سنسور، می‌توانید از آب گرم و صابون یا ایزوپروپیل الکل برای پاک کردن پوست استفاده کنید.

اگر سنسور قند خون پیش از اتمام دوره‌ی استفاده از پوست جدا شود چه باید کرد؟

سنسوری که به هر دلیل پیش از اتمام مدت استفاده از پوست جدا شود یا بیوفتد، قابل نصب و استفاده‌ی مجدد نیست و لازم است با سنسور جدیدی جایگزین شود. برای جلوگیری از شل شدن چسب سنسور لازم است مراحل آماده سازی پوست و نصب سنسور را مطابق توصیه شرکت سازنده طی کنید. دقت کنید که پوست موضع نصب آغشته به کرم یا لوسیون نباشد. حتما پیش از نصب، پوست ناحیه مورد نظر را بشویید، با الکل پاک کنید و اجازه دهید تا پیش از نصب سنسور، کاملا خشک شود. اگر با رعایت این موارد همچنان با مشکل شل شدن سنسور مواجه هستید می‌توانید از چسب‌های پوشاننده سنسور کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *