جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

دیابت چگونه و چطور بر روی کیفیت زندگی جنسی تأثیر می‌گذارد؟

ابتلا به دیابت از جمله‌ شرایطی‌ست که می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی و عادات شخصی و اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار ‌دهد. از همین رو لازم است که دیابت و جزئیات مرتبط با آن را بشناسیم، تا با اصلاح سبک زندگی، مسیر را برای حفظ یک زندگی طبیعی و سالم هموارتر کنیم.

فارغ از سن یا مشکلات سلامتی، اطمینان پیدا کردن از حفظ کیفیت و لذت بردن از رابطه‌ی جنسی می‌تواند دغدغه‌ی تک تک افراد بوده و بر سلامت جسمی و روحی اثر گذار باشد. در این میان، افرادی که دیابت دارند بیش از سایرین در معرض بروز مشکل در عملکرد جنسی خود هستند. علیرغم اهمیت این مساله، آمارها نشان می‌دهند که بیشتر افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند به دلیل احساس شرم یا خجالت ناشی از محدودیت‌های فرهنگی یا مذهبی از مطرح کردن این موضوع با پزشکشان غفلت می‌کنند.

حقیقت این است که اغلب پزشکان نیز برای آزادانه صحبت کردن در مورد مسائل جنسی احساس راحتی نمی‌کنند، لذا افرادی که دیابت برای آن‌ها تشخیص داده شده است به سرعت از خطرات احتمالی آن برای چشم، اعصاب، کلیه، و قلبشان مطلع می‌شوند اما به ندرت از اثرات آن بر سلامت جنسی‌شان چیزی می‌شنوند. بسیار مهم است که در مورد همه‌ی مسائل مرتبط با سلامتی خود، از جمله مسائل جنسی با پزشکمان مشورت کرده و روابط جنسی را به عنوان یکی از اولویت‌ها و اصول مراقبتی دیابت مورد توجه قرار دهیم و بدون احساس شرم و محدودیت در رابطه با اختلالات جنسی، عملکرد جنسی و تمایلات جنسی خود با پزشک صحبت کنیم. به یاد داشته باشیم روابط جنسی ما درست همانند اندازه‌گیری سطح قند با دستگاه‌ قند خون که به صورت روزانه به آن پایبند هستیم مهم و ضروری‌ست و می‌تواند بر روی زوایای متعدد زندگی ما تأثیرگذار باشد.

بسیاری از مردانی که با مشکل در نعوظ مواجه هستند، متوجه می‌شوند که مبتلا به دیابت‌اند. برای افرادی با دیابت زندگی می‌کنند نیز مشکلات جنسی می‌توانند نشان دهنده‌ی آسیب به اعصاب، مسدود شدن عروق خونی، یا اختلالات هورمونی باشند. به طور کلی می‌توان گفت بالا بودن مزمن سطح قند خون می‌تواند دلیل بسیاری از مشکلات جنسی باشد، پس گام اساسی در مواجهه با آن بهبود کنترل قند خون و رصد مداوم قند خون با دستگاه تست قند است. در اختیار داشتن پاسخ مناسب برای پرسش‌هایی که در مورد رابطه جنسی با آن رو به رو می‌شویم و راهکارهای کاربردی و اصولی برای رفع این موانع می‌تواند تا حد قابل توجهی کیفیت را به روابط جنسی ما بازگرداند.

دیابت چگونه بر زندگی جنسی تاثیر میگذارد؟

دیابت می‌تواند به شکل‌های مختلفی بر عملکرد جنسی شما اثر بگذارد. چاقی، فشار خون بالا، وقفه‌ی تنفسی در خواب و افسردگی از مشکلاتی هستند که اغلب با دیابت اتفاق می‌افتند و می‌توانند منجر به کاهش میل جنسی شوند. برخی از داروهایی که برای درمان این شرایط استفاده می‌شوند هم می‌توانند اثر منفی بر زندگی جنسی شما داشته باشند. برای مثال، بعضی از داروهای درمان فشار خون باعث ناتوانی در نعوظ در آقایان می شوند. از جهت دیگر مطالعات متخصصان در این حوزه نشان می‌دهد که مشکلات جنسی در افرادی که دیابت نوع دو دارند مستقیما با افسردگی در ارتباط است و افرادی که دیابت خود را پذیرفته‌اند کمتر با مشکلات جنسی مرتبط با آن روبرو می‌شوند. عدم مدیریت صحیح قند خون یا عدم رصد قند با دستگاه تست قند خون در طولانی مدت می‌تواند موجب آسیب دیدگی رگ‌های خونی و اعصاب شده و در عملکرد جنسی شما اشکال ایجاد کند.

در آقایانی که با دیابت زندگی می‌کنند بالا بودن قند خون و عدم مدیریت صحیح دیابت در بلند مدت سیستم عروقی را با مشکل مواجه کرده و موجب کاهش گردش خون در اندام‌های جنسی می‌شود. به دلیل عدم خون‌رسانی کافی به اندام جنسی، مردان میانسال مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر از سایرین با مشکل ناتوانی نعوظ مواجه می‌شوند. از جهت دیگر آسیب به اعصاب در اثر دیابت کنترل نشده نیز می‌تواند ارتباط بین مغز و اندام‌ جنسی را مختل کرده و ایجاد و حفظ حالت نعوظ را دشوار کند. ریسک کج بودن یا دردناک بودن نعوظ در اثر سایر بیماری‌های مرتبط نیز در افرادی که دیابت دارند بیشتر است.

در زنانی که با دیابت زندگی می‌کنند نیز به دلیل آسیب‌های عصبی مرتبط با دیابت، خشکی واژن دو برابر بیشتر از سایر افراد اتفاق می‌افتد. خشکی واژن می‌تواند رابطه‌ی جنسی را برای این خانم‌ها دردناک کند. ابتلا به عفونت‌های مجاری ادرار و واژن هم از دیگر عوامل ایجاد درد در هنگام رابطه‌ی جنسی هستند که در خانم‌های مبتلا به دیابت بیشتر بروز می‌کنند، اما با مدیریت قند خون و رصد منظم قند با دستگاه تست قند خون می‌توان احتمال وقوع این عفونت‌ها را کاهش داد. اختلال در عملکرد رگ‌های خونی و عدم خون‌رسانی صحیح به واژن و کلیتوریس از دیگر مسائلی‌ست که ممکن است زنان مبتلا به دیابت حین رابطه جنسی با آن رو به رو شوند. این مساله در کنار آسیب‌های عصبی ناشی از قند خون کنترل نشده می‌تواند حساسیت اندام‌های جنسی را کم کرده و لذت بردن از رابطه‌ی جنسی را دشوار کند.

چطور در زندگی با دیابت سلامت جنسی خود را حفظ کنیم؟

1. رژیم غذایی مناسب

برخورداری از عادات غذایی سالم می‌تواند زندگی جنسی را بهبود ببخشد. برای شروع سبزیجات غیر نشاسته‌ای را در سبد غذایی خود قرار بدهید. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، و غلات کامل می‌توانند به تثبیت سطح قند خون شما کمک کنند و انرژی مورد نیاز بدن را برای داشتن یک رابطه جنسی مطلوب در اختیارتان قرار بدهند. این مواد غذایی سالم سرشار از فیبر هستند و موجب عملکرد هرچه بهتر روده نیز خواهند شد. اندازه‌گیری قند با دستگاه قند خون دیجیتال و مصرف یک وعده میان‌وعده سالم قبل از رابطه جنسی سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد و با تحت کنترل نگه‌داشتن سطح قند خون به شما کمک می‌کند تا یک رابطه جنسی مطلوب را تجربه کنید.

2. فعالیت بدنی منظم

رابطه جنسی نیز مانند تمامی فعالیت‌های بدنی نیازمند سطح قابل قبولی از انرژی و آمادگی جسمانی‌ست. ورزش‌های منظم شرایطی را فراهم می‌کنند تا بدن آمادگی جسمانی و انرژی لازم در طول رابطه جنسی را در اختیار داشته باشد. ورزش‌های ساده نظیر پیاده‌روی، شنا یا حتی باغبانی در صورت استمرار بدن را نسبت به انسولین حساس‌تر می‌کنند و کمک می‌کنند تا سطح انسولین را به صورت موثرتری کنترل کنید.

3. مصرف صحیح دارو

در زندگی با دیابت بسیار مهم است که همواره با دقت دستورالعمل‌هایی که از جانب پزشک به شما ارائه می‌شود را رعایت کرده و داروهای خود را به صورت منظم مصرف کنید. اگر در هر مرحله از درمان خود احساس کردید که داروهای دیگری که مصرف می‌کنید بر روی عملکرد جنسی شما تأثیر گذاشته‌اند لازم است با پزشکتان مشورت کرده و با هم راه حلی برای جایگزینی آن پیدا کنید.

4. کنترل موثر اضطراب

رو به رو شدن با دیابت ممکن است روحیه شما را تضعیف کرده و سلامت روانی شما را تحت تأثیر قرار بدهد. در این وضعیت لازم است روش‌های غلبه بر استرس و اضطراب را آموخته و با راهکارهای کاربردی در شرایط پر استرسی نظیر رابطه‌ی جنسی آرامش ذهن و جسمتان را حفظ کنید. از افکار منفی فاصله بگیرید، در لحظه زندگی کنید و با تمرکز بر آنچه که در جریان است از لحظاتی که سپری می‌کنید لذت ببرید. انجام مدیتیشن و مراقبه یکی از راهکارهای اثبات شده برای غلبه بر اضطراب و استرس است، تحقیقات نشانگر این مهم هستند که مدیتیشن می‌تواند نقاط خاصی از مغز که مسئول حفظ آرامش در شرایط پرتنش هستند را تقویت کند. در این میان می‌توانید با همراهی یک پزشک درمان‌های شناختی رفتاری را در پیش بگیرید و با علم بیشتری نسبت به سرکوب اضطراب‌های ناشی از بیماری، محیط و … اقدام نمائید.

5. حفظ تداوم در مدیریت دیابت

ثبات قدم پلی مستحکم بین رویا و واقعیت است. این راهکارهای ساده و کاربردی را در مواجه با دیابت در نظر بگیرید و به صورت روزانه آن‌ها را اجرا کنید. به دنبال دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه و غیرقابل اجرا نباشید و از اصول ساده پیروی کنید. به یاد داشته باشید که راز موفقیت استمرار است و نه کمال گرایی. به یاد داشته باشید که با پیروی مستمر از راهکارهایی که مدنظر قرار داده‌اید عملکرد شما در مواجه با دیابت به مرور زمان بهتر و بهتر خواهد شد و مسیرهای بهتری را برای پذیرش و مدیریت آن فرا خواهید گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *