جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

سفر از لازمه‌های سبک زندگی سالم!

تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که احساس شادی و سرزندگی تا چه حد می‌تواند بر روی جنبه‌های متفاوت زندگی روزمره ما تأثیرگذار باشد و دید ما را نسبت به زندگی تغییر بدهد؟

روحیه خوب و احساس شادمانی سبک زندگی و احساسات ما را تحت شعاع قرار می‌دهد، مدیریت استرس را برایمان ساده می‌کند و ما را در شرایطی قرار می‌دهد که ارتباط به مراتب سازنده‌تری را با دیگران رقم بزنیم و تعاملاتی پایدارتر را تجربه کنیم. از روی دیگر حس و حال خوب ما را مجاب می‌کند که بهتر از خودمان مراقبت کنیم و در حفظ روتین دیابت و اندازه گیری قند با دستگاه قند خون ثابت قدم‌تر باشیم.

اگر به هر دلیلی احساس کسالت می‌کنید، انرژی سابق را برای پیگیری فعالیت‌های روزمره ندارید، معاشرت با آدم‌ها برایتان دشوار شده و سطح خودمراقبتی شما در رابطه با مدیریت دیابت کاهش پیدا کرده وقت آن رسیده که با یک تغییر کوچک اما اثرگذار به زندگی برگردید.  

در چنین شرایطی سفر می‌تواند یک راهکار مفید و سازنده باشد. یک سفر ایده‌آل که حال و هوای شما را عوض کند و انرژی از دست رفته را به شما بازگرداند.

سفر چگونه موجب تقویت سلامت روان خواهد شد؟

حضور در فضای جدید و فاصله گرفتن از روتینی که به آن عادت داریم برای اغلب آدم‌ها شیرین و دلچسب است. زدن به دل جاده، عبور از دریاها و پشت سر گذاشتن شهرهای شلوغ به سوی مقاصد شناخته و ناشناخته، نه تنها می‌تواند زندگی را پربار تر کند، بلکه به سلامت جسم و روح ما منجر خواهد شد.

دکتر پل سیمئونه معتقد است «سفر برای لذت می‌تواند به آرامش ذهنی کمک کند، زیرا افراد فرصت‌های بیشتری برای جدا شدن از محیط کار و تجربه‌های جدید خواهند داشت. موضوعی که باعث کنترل اعصاب و سلامت روان خواهد شد. از نظر رئیس و مدیر پزشکی بنیاد «سلامت رفتار»، نتایج بسیاری از تحقیقات این موضوع را تایید می‌کند که تجربیات مثبت سفر می‌تواند سلامت فرد را تقویت کرده، روابط عاطفی و اجتماعی را بهبود بخشیده و به سلامت کلی او کمک کند.

از مهم‌ترین اثرات سفر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

چطور به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت سفری سالم را تجربه کنیم؟

با توجه به اینکه سلامت روحی و زندگی شاداب تأثیر مثبتی بر روی جسم ما دارد و می‌تواند انرژی و انگیزه لازم برای مدیریت دیابت و رصد قند با دستگاه تست قند خون را در اختیار ما قرار بدهد لازم است که سفر را به عنوان یک راهکار مفید، کاربردی و کلیدی در روتین زندگی خودمان قرار بدهیم.

در این بین لازم است به یاد داشته باشیم که به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت باید و نبایدهای سفر را یاد بگیریم و از جزئیات یک سفر سالم و اصولی مطلع بشویم. بدون شک سفر ما به عنوان فرد مبتلا به دیابت نیاز به مقدماتی دارد که بهتر است قبل از قدم گذاشتن در مسیر سفر به آن‌ها توجه کنیم. اما این موضوع نباید باعث حدف سفر و تاثیرات مثبتش از زندگی ما شود. چه بسا که سفر کردن می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی و روحیات ما تاثیر دو چندان داشته باشد. پس بیایید بخشی از این برنامه ریزی را با هم مرور کنیم.

  1. تحت هر شرایطی بسته به بازه زمانی سفر دو تا سه برابر مقدار دارو و تجهیزاتی که در روتین دیابت شما مورد استفاده قرار می‌گیرند را به همراه داشته باشید. فراموش نکنید که علاوه بر دستگاه سنجش قند خون دیجیتال، باتری دستگاه، سوزن لنست اضافی، قلم خونگیری اضافی به همراه داشته باشید. به این ترتیب بدون استرس و اضطراب می‌توانید سفری آرامش بخش را تجربه کنید یا در صورت تمایل مدت زمان بیشتری را در مقصد بمانید.
  2. اگر قصد دارید به خارج از کشور سفر کنید معرفی‌نامه پزشک، نسخه دارو و بیمه مسافرتی را به همراه داشته باشید.
  3. دستورالعمل‌های خطوط هوایی که قصد سفر با آنها را دارید را بررسی کنید و از شرایط سفر مسافران مبتلا به دیابت در این خطوط هوایی مطلع بشوید. این جریان به خصوص برای افرادی که از پمپ انسولین یا سیستم پایش مداوم قند خون (CGM) استفاده می‌کنند لازم است.
  4. اگر به صورت گروهی یا با تورهای گردشگری سفر می‌کنید، تیم پزشکی یا یکی از اعضای گروه را در جریان دیابت خود قرار بدهید و آنها را در جریان داروهایی که مصرف می‌کنید قرار بدهید. به آنها آموزش بدهید که در مواقع اضطراری چگونه به شما کمک کنند.
  5. با پزشک خود در مورد تنظیم دوز انسولین در پروازهای طولانی مشورت کنید.
  6. در رابطه با شرایط تأمین انسولین و سایر داروها و تجهیزات ضروری و نحوه تأمین آنها در کشور مقصد مطمئن بشوید.
  7. پروازهای طولانی مدت به شرق یا غرب شامل عبور از مناطق زمانی متعدد و بیش از 5-6 ساعت فاصله مبدا و مقصد است. در این صورت ممکن است لازم باشد میزان انسولین طولانی اثر خود را تنظیم کنید. سفر به سمت شرق، روز را کوتاه می‌کند و به طور کلی به معنای کاهش موقت دوز انسولین است، در حالی که سفر به غرب باعث افزایش طول روز و احتمالا نیاز به افزایش انسولین خواهد بود. حتما در مورد نحوه کاهش یا افزایش میزان انسولین طولانی اثر در این سفرها با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  8. اگر قرص مصرف می‌کنید، ممکن است در مواقعی نیاز داشته باشید که یک دوز از قرص‌ها را حذف یا اضافه کنید. در این مورد حتما از قبل با پزشک خود مشورت کنید.
  9. در صورت سفر به مناطق گرم یا سرد به یاد داشته باشید که گرما یا سرمای شدید می‌تواند به انسولین آسیب برساند و از عملکرد صحیح آن جلوگیری کند. انسولین آسیب دیده در اثر گرما ممکن است تغییر  رنگ دهد یا  کدر شود. همچنین سرمای بیش از حد میتواند منجر به یخ زدگی انسولین شود و منجر به تخریب ساختار پروتئینی انسولین شود. در صورتی که انسولین شما در معرص سرما یا گرمای شدید قرار گرفت و یا تغییرات ظاهری در انسولین مشاهده شد، از استفاده از آن خودداری کنید.
  10. بهترین راهکار برای مراقبت از انسولین در طول سفر استفاده از کیف‌ خنک نگهدارنده انسولین است. این کیف‌ها با ساختار ویژه انسولین و سایر داروهای حساس به دما را در دمای استاندارد نگهداری می‌کنند و از آنها در برابر گرما و شرایط آب و هوایی نامناسب محافظت خواهند کرد. برای خریداری کیف نگهدارنده انسولین به فروشگاه آنلاین فریرطب مراجعه نمائید.
  11. در هیچ شرایطی از انسولین منجمد شده استفاده نکنید.
  12. تحت هر شرایطی در طول سفر لوازم کنترل دیابت ( از جمله داروها، دستگاه قند خون دیجیتال، باتری مناسب برای دستگاه قند خون دیجیتال، کارت شناسایی دیابت) و مدارک پزشکی خود را در دسترس داشته باشید.
  13. میان وعده‌های سالم مانند آجیل یا میوه به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز مصرف نمائید.
  14. در مناطق گرم از خودتان در برابر آفتاب سوختگی مراقبت کنید. اگر به نوروپاتی مبتلا هستید و این مسأله موجب بی‌حسی در پاهایتان می‌شود، از جوراب یا کرم ضد آفتاب استفاده کنید. صندل‌های مناسب ساحل، از سوختن پوست در میان ماسه‌های داغ جلوگیری می‌کند.
  15. برای مدت زمان طولانی در برابر نور آفتاب قرار نگیرید چراکه آفتاب گرفتن در ساحل و عدم تحرک می تواند سطح قند خون شما را از حالت طبیعی خارج کند.

از دیگر مسائلی که لازم است در طول سفر به آن دقت ویژه داشته باشیم حفظ سبک زندگی سالم است. ما افراد مبتلا به دیابت با وفاداری به یک برنامه غذایی متناسب که توسط پزشک یا مشاورین تغذیه طراحی شده می‌توانیم سطح قند خون خود را کنترل کنیم. دوری از مواد غذایی پرکالری، شیرین، چرب و … حذف نوشیدنی‌های قندی، فعالیت بدنی منظم و سالم، کنترل مداوم سطح قند خون و مصرف اصولی و منظم داروها می‌تواند سفری لذت‌بخش به یاد ماندنی و سرشار از انرژی را برای ما رقم بزند. از دیگر مواردی که می‌تواند سفری امن را برای ما به همراه داشته باشد عدم حذف وعده‌های غذایی و خواب و استراحت کافی در طول سفر است. به یاد داشته باشیم که سفر پیش رو قرار است به آرامش ما کمک کند و انرژی تحلیل رفته را به ما برگرداند بنابراین می‌توانیم با رعایت برخی نکات ساده یک تعطیلات ایده‌آل را تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *