جستجو
Close this search box.

دستگاه های پایش مداوم قند خون (CGM) قادر هستند تا به صورت خودکار، متناوب و بدون نیاز به سوزن و خون‌گیری مکرر، قند شما را اندازه‌گیری کرده و نمایش دهند. این سیستم‌ها علاوه بر این که قند لحظه‌ای شما را نشان می‌دهند، روند تغییرات را نیز در طول شبانه روز به شما گزارش داده و تصویر کامل تری از وضعیت مدیریت دیابت ارائه می‌دهند.

در سیستم‌های پایش مداوم قند خون (سنسور CGM)، یک سنسور به بدن متصل می‌شود و به طور متناوب در هر 1 الی 5 دقیقه قند مایع میان بافتی را اندازه‌گیری کرده و در فواصل بین 5 الی 15 دقیقه یکبار، عدد آن را در حافظه‌ی خود ذخیره می‌کند. به این ترتیب افراد استفاده کننده تنها با استفاده از تلفن همراه و نصب اپلیکیشن سنسور‌، از عدد قند خود آگاه می‌شوند.

فواید استفاده از سیستم‌های پایش مداوم قند:

پایش مداوم قند بدون خون‌گیری

سنسور پایش قند خون، اغلب تا 14 روز به طور مداوم فعال خواهد بود (این بازه زمانی با توجه به برند سنسور متغیر است). در طول این مدت، شما می‌توانید بدون نیاز به خون‌گیری، قند خود را در دفعات زیاد پایش کرده و از عدد قند خود آگاه شوید.

پایش روند نوسانات قند در طول شبانه روز

این سیستم‌ها به صورت خودکار و مداوم قند شما را اندازه‌گیری و ذخیره کرده و قادرند روند تغییرات قند را به صورت شبانه روزی در نمودار نشان بدهند.

اعلام هشدار در مواقع قند بالا و پایین

اغلب این سیستم‌ها، در مواقع افت قند و یا قند بالا به شما هشدار می‌دهند و از این طریق به تشخیص و درمان سریع تر نوسانات قند کمک می‌کنند.

پایش خودکار قند در تمام لحظات

سنسورهای پایش مداوم قند، بسته به نوع برند تا 14 روز به طور مداوم فعال خواهند بود و طی این مدت قند شما را اندازه‌گیری خواهند کرد. در این حین شما می‌توانید بدون نگرانی به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید.

سوالات رایج در ارتباط با CGM‌ها:

CGM (پایش مداوم قند) چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم‌های‌ CGM یا سنسور قند خون تکنولوژی پیشرفته‌ای هستند که در طول شبانه روز بدون نیاز به خون‌گیری و به طور خودکار، قند شما را اندازه گیری می‌کنند. سیستم‌های CGM دارای یک سنسور گلوکز هستند که در زیر پوست قرار می‌گیرد و به طور مداوم سطح قند در مایع میان بافتی را اندازه می‌گیرد. بخش دیگر این سنسور قند خون بدون سوزن (CGM) یک فرستنده است که در فواصل زمانی مشخص قندهای اندازه‌گیری شده را ثبت کرده و به یک گیرنده که می‌تواند تلفن همراه شما باشد مخابره می‌کند. این سیستم‌ها برخلاف روش‌های سنتی اندازه گیری قند خون می‌توانند علاوه بر قند لحظه‌ای، شما را از روند و الگوهای تغییرات سطح قندتان در طول زمان مطلع کنند. ارائه‌ی تصویر کامل‌تری از وضعیت قندتان، به شما اجازه می‌دهد که تاثیر هریک از فعالیت‌های خود را بر روی سطح قندتان ارزیابی کرده و تصمیمات موثرتری برای مدیریت دیابتتان اتخاذ کنید.

آیا استفاده از سنسور CGM ما را از اندازه‌گیری قند خون بی نیاز می‌کند؟

چرا خوانش‌های سنسور در روز اول دقت مناسبی ندارد؟

خیر. اگر چه استفاده از دستگاه پایش مداوم قند خون، تا حد زیادی فرد مبتلا به دیابت را از اندازه گیری با دستگاه قند خون بی نیاز می کند، اما متخصصان دیابت و سازمان‌های معتبر توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به دیابتی که از سنسورهای CGM استفاده می‌کنند در موارد زیر قند خون خود را اندازه‌ گیری نمایند:

  • اگر علائم جسمی شما با عدد قند گزارش شده توسط سنسور تطابق ندارد: در این شرایط یا هر زمان دیگری که در صحت اندازه گیری سنسور شک داشتید، می‌توانید از دستگاه‌های اندازه گیری قند خون استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که میزان معقولی از تفاوت میان این دو عدد قابل قبول است.
  • توصیه می‌شود در شرایطی که احتمال افت قند خون وجود دارد یا بروز آن‌ می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد: از دستگاه‌های اندازه گیری قند خون استفاده کنید از جمله قبل از خواب، قبل از رانندگی، قبل، حین، و بعد از ورزش و هر زمانی که علائم ظاهری افت قند خون بروز می‌کند.
  • در زمان هایی که نیاز به کالیبراسیون سیستم پایش مداوم قند است: برخی از سیستم های پایش مداوم قند برای تضمین دقت نیاز به کالیبراسیون دارند. کالیبراسیون توسط مصرف کننده، در زمان های مورد نیاز و با کمک دستگاه اندازه‌گیری قند خون خانگی انجام می‌پذیرد. اما برای برخی از سیستم های پایش مداوم قند، کالیبراسیون در کارخانه‌ی تولید کننده صورت گرفته و نیازی کالیبراسیون و خون‌گیری توسط بیمار وجود ندارد.

میزان خطای سنسورهای CGM در روز اول نصب، به خصوص در ساعات اولیه بالاتر است. به همین دلیل لازم است روز اول،  احتیاط کنید (به ویژه در زمان تعیین دوز انسولین). این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که سنسورها پس از قرار گرفتن روی بدن، باید با محیط فیزیولوژیک بدن سازگار شوند. دقت سنسور قند خون بدون درد CGM پس از 24 ساعت به میزان مناسب می‌رسد، اما با نزدیک شدن به زمان پایان استفاده از سنسور (بسته به نوع سنسور7، 10، یا 14 روز)، دقت آن مجددا رو به کاهش می‌رود.

چطور خوانش‌های CGM را با اعداد قند خون اندازه‌گیری شده با دستگاه تست قند خون مقایسه کنیم؟

پیش از هرچیز لازم است به خاطر داشته باشید که قندی که سنسور اندازه‌گیری می‌کند با قند خون متفاوت است، لذا تفاوت میان دو عدد اندازه‌گیری شده قابل پیش بینی و قابل قبول است.

 برای اندازه‌گیری قند خون اطمینان حاصل کنید که:

  • نوارهای تست قند خون در شرایط مناسب نگه‌داری شده و تاریخ انقضای آن‌ها نگذشته باشد.
  • همیشه پیش از اندازه گیری قند خون دست‌هایتان را به خوبی با آب و صابون شسته و خشک کنید.
  • در حین یا بلافاصله پس از غذا خوردن یا ورزش عدد قند خونتان را اندازه گیری نکنید. در این زمان‌ها قند خون شما با سرعت بیشتری افزایش یا کاهش می‌یابد و تاخیر در نمود تغییرات سطح قند در مایع میان بافتی، مقایسه را مشکل می‌کند. بهترین زمان برای مقایسه زمانی است که شما ناشتا هستید.

 در شرایط زیر مقایسه را انجام ندهید:

  • روز اول نصب سنسور: میزان خطا در سنسورهایی که به تازگی نصب شده‌اند بیشتر است. دقت CGMها پس از 24 ساعت بهبود می یابد.
  • زمانی که سرعت تغییرات در سطح قند زیاد است: از آنجایی که تغییرات سطح قند در خون سریع‌تر از مایع میان بافتی نمود پیدا می‌کند، مقایسه‌ی این دو عدد در چنین شرایطی دشوار است. پس از ثابت شدن سطح قند دقت سنسور مجددا افزایش می‌یابد.
  • زمانی که سنسور تحت فشار است: هرچیزی که به سنسور شما فشار وارد کند خوانش‌های آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر زمانی که فشار از روی سنسور برداشته شود دقت آن به حالت عادی برمی‌گردد.

مقایسه اعداد خوانش شده توسط سنسور با قند خون را طی چندین ساعت و خوانش‌های متعدد انجام دهید. هنگام این کار در ذهن داشته باشید که اعداد خوانده شده توسط سنسور که تا 20% با عدد قند خون اختلاف داشته باشند دقیق محسوب می‌شوند. در صورتی که خوانش‌های CGM به طور مداوم و با اختلاف بیش از 20% بالاتر یا پایین‌تر از عدد قند خون باشند، ممکن است سنسور شما دچار اشکال شده یا بسته به نوع آن نیاز به کالیبراسیون داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *