جستجو
Close this search box.

تغییرات ظاهری پوست یکی از شایع‌ترین علائم دیابت است که با شناخت آن‌ها، خیلی بهتر می‌توانید با نحوه‌ی پیشگیری و درمان عوارض پوستی ناشی از این بیماری آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم انواع تغییرات پوستی و راهکارهایی برای حفظ سلامتی پوست افراد مبتلا به دیابت را ارایه دهیم.

بر اساس یافته‌های انجمن دیابت امریکا، اختلالات پوستی ممکن است از اولین نشانه‌های ابتلا به دیابت باشند. در صورت ابتلا به بیماری های مزمن پوستی، دیابت می‌تواند شدت بیماری‌ را افزایش دهد یا شرایطی را فراهم کند که اختلالات پوستی را بیش از سایرین تجربه کنید.

همان طور که مطلع هستید دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که بدن قادر نیست انسولین مورد نیاز خود را تولید کند یا به صورت موثر و کاربردی از انسولین موجود در بدن استفاده کرده و از آن بهره‌مند بشود. در نتیجه این فرآیند شاهد سطح بالای قند خون یا بروز هیپرگلیسمی در بدن خواهیم بود.

عدم مدیریت صحیح قند خون در طولانی‌مدت می‌تواند بدن را تحت تأثیر قرار بدهد و آن را با آسیب‌های جدی رو به رو کند. به طور مثال می‌توان به آسیب‌پذیری رگ‌های خونی اشاره کرد که خطر ابتلا به عفونت را در بدن افزایش داده و روند بهبود زخم‌های بدن را به طور قابل توجهی کند ‌می‌کند.

بالا بودن سطح قند برای مدت زمان طولانی می‌تواند مقدمه‌ای برای رویارویی با مشکلات  متعدد پوستی باشد به همین خاطر لازم است با دقت بیشتری از وقوع آن جلوگیری نمائیم و با حفظ قند خون در محدوده ایمن به سلامت بدنمان کمک کنیم. سبک زندگی سالم و اندازه‌گیری روزانه عدد قند با دستگاه قند خون از اصول اولیه خود مراقبتی در دیابت است و با پایبندی  به آن می‌توانیم از توازن سطح قند خون خود مطمئن بشویم.

دلایل بروز زخم‌های دیابتی را بشناسیم

اگر به دیابت مبتلا هستید لازم است تا دلایلی که منجر به وقوع مشکلات پوستی می‌شود را بشناسید و با آگاهی از بروز آنها جلوگیری کنید.

  • بالا بودن طولانی مدت قند خون و همچنین نوسانات قندخون یکی از دلایلی‌ست که عروق خونی و اعصاب بدن را با آسیب مواجه می‌کند. همین مسأله موجب می‌شود تا فرآیند گردش خون در این رگ‌ها کند بشود و شاهد اختلال در خون‌رسانی به پوست و سایر اندام‌ها باشیم. در نتیجه کند شدن فرآیند خون‌رسانی، کلاژن‌سازی پوست نیز تحت تأثیر قرار گرفته و قابلیت پوست برای التیام،‌ بهبود  و ترمیم زخم‌ها و جراحات کاهش پیدا می‌کند.

  در صورت عدم کنترل قندخون در دراز مدت سیستم ایمنی بدن ضعیف میشود و توانایی مقابله با بیماری های عفونی کاهش می یابد.

  • نوروپاتی یا ایجاد اختلال در سیستم عصبی از دیگر عوارض عدم مدیریت صحیح قند خون است. این مسأله موجب می‌شود تا احساس درد در افراد دیابتی کاهش پیدا کرده و در نتیجه تشخیص و درمان زخم‌ها و جراحات ایجاد شده با تاخیر انجام شود. 

علائم اولیه مشکلات پوستی شامل کدام موارد است؟

طبق تحقیقات صورت گرفته در سال 2016 بیش از نود و هفت درصد از افراد مبتلا به دیابت علائم و عوارض پوستی مشترکی را تجربه کرده‌اند که درادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • ایجاد تغییرات ظاهری در پوست بدن
  • ایجاد آسیب یا تحریک پوست اطراف محل تزریق انسولین
  • عدم بهبود و التیام طبیعی زخم‌ها و جراحات ایجاد شده بر روی پوست
  • زخم‌ها یا خراشیدگی‌هایی که ظاهری عفونی پیدا می‌کنند

متخصصان حوزه دیابت معتقدند که عدم مدیریت صحیح قند خون می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. این جریان موجب می‌شود تا افراد دیابتی بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی و باکتریایی باشند و در صورت بروز این مشکلات نتوانند با این بیماری ها مقابله کنند و فرآیند درمانشان طولانی‌تر بشود. توصیه می‌شود که به صورت روزانه سطح قند خون خود را با استفاده از دستگاه تست قند خون اندازه‌گیری نمائید و قند خون خود را در محدوده هدف نگه دارید.

عفونت‌های باکتریایی چگونه بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

  • ایجاد گل مژه یا تورم پلک‌ها
  • ایجاد عفونت در فولیکول‌های موی سر
  • ایجاد عفونت در عمق پوست و بافت‌های زیر آن
  • ایجاد عفونت در اطراف ناخن

در صورت بروز این مشکلات با چه عوارضی رو به رو خواهیم شد؟

  • احساس درد
  • احساس تب و گرما در نقاط مورد نظر
  • تورم
  • ایجاد التهاب و قرمزی یا تیره شدن رنگ پوست

پوست بزرگترین سد دفاعی در برابر ورود میکروب ها میباشد در نتیجه هرگونه اسیب  مانند خراش یا ترک خوردگی در  سطح پوست احتمال ورود باکتری ها را افزایش داده و  منجر به عفونت خواهد شد.

عفونت‌های قارچی چه مشکلاتی را برای بدن ایجاد می‌کنند؟

رشد و گسترش قارچ‌ها یا مخمرها در سطح پوست باعث افزایش شانس ابتلا به عفونت و الودگی های قارچی خواهد شد. افراد مبتلا به دیابت که سطح قند خون را به صورت صحیح کنترل نمی‌کنند بیش از سایرین در معرض ابتلا به عفونت‌های قارچی و باکتریایی قرار می‌گیرند.

در صورت ابتلا به عفونت‌های قارچی ممکن است با این علائم رو به رو بشوید:

  • التهاب و قرمزی پوست و احساس خارش و تورم
  • ایجاد پوسته‌های خشک یا تاول‌های مرطوب بر روی پوست
  • مشاهده ترشحات سفید رنگ

احتمال بروز قارچ‌های مخمری در پوست کدام نواحی بدن شایع‌تر است؟

  • نواحی که پوست دچار چین خوردگی شده است (گردن، کشاله ران‌ها، زیر بغل)
  • زیر سینه‌ها
  • گوشه‌های دهان

درموپاتی دیابتی چیست و چگونه بروز می‌کند؟

درموپاتی دیابتی اغلب با ظاهر شدن لکه‌های قهوه‌ای روشن بر روی ساق پا قابل تشخیص است. این لکه‌ها به صورت بیضی و دایره دیده می‌شوند و با خشکی پوست همراهند.  

این عارضه در نتیجه اختلال در اکسیژن رسانی و تغذیه پوست ایجاد می شود که ناشی از آسیب به رگهای خونی به علت ابتلا به دیابت مدیریت نشده می باشد.. تحقیقات حاکی از آن است  که بیش از پنجاه و پنج درصد از افراد مبتلا به دیابت ممکن است این مشکل را تجربه کنند.

ابتلا به درموپاتی دیابتی یا مشاهده علائم آن به خودی خود مشکل ساز نیست اما لازم است که آن را جدی بگیریم و با پزشک در رابطه با آن مشورت کنیم.

نکروبیوز لیپوئیدیکا را بشناسیم و با علائم آن آشنا بشویم

نیکروبیوز لیپوئیدیکا که به NLD نیز معروف است با ظاهر شدن لک‌های دایره‌ و بیضی شکل روی پوست تشخیص داده می‌شود. این لکه ها اغلب در ساق پا ایجاد میشود و به ندرت ممکن است در محلی دیگر دیده شود و مانند لک‌های درموپاتی قهوه‌ای روشن هستند اما با ضایعاتی وسیع‌تر و عمیق‌تر بروز می‌کنند و ممکن است در محل لکه ها کاهش حس و تعریق هم وجود داشته باشد.

1 درصد از بیماران مبتلا به دیابت دچار نکروبیوز لیپوئیدیکا می شوند و ممکن است در هر دو نوع دیابت نوع 1 و 2 دیده شود.

در نهایت به یاد داشته باشید که مدیریت صحیح قند خون با دستگاه سنجش قند خون می‌تواند به عنوان یک راهکار کاربردی خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی را کاهش بدهد و به سلامت پوست شما کمک کند. به صورت مداوم به سلامت پوست خود اهمیت بدهید و در صورت مشاهده علائم و عوارض غیر طبیعی با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *