جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

ترفندهایی برای مدیریت وزن در طول نوروز!

نوروز با اختلاف یکی از محبوب‌ترین مناسبت‌هایی‌ست که ما ایرانی‌ها هر ساله آن را با اشتیاق جشن می‌گیریم. شروع فصل بهار که تعطیلات و فراغت از کار و فعالیت اجتماعی را به دنبال دارد تلفیقی شیرین از نوروز ساخته، تلفیقی که اغلب با سفرهای کوچک و بزرگ همراه است. سفرهایی که انقدر متداول و متعارف هستند که آنها را با عنوان سفرهای نوروزی ‌می‌شناسیم.

بدون شک سفر به خصوص در ایام عید نوروز ترکیبی‌ست شیرین از رسم‌ها و آئین‌ها و به دنبال آن خوراکی‌هایی که سنبل این عید باستانی‌اند و نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت. شاید به همین خاطر است که اغلب ما ایرانی‌ها بعد از نوروز با اضافه وزن رو به رو می‌شویم و بعد از تعطیلات به فکر ورزش و رژیم غذایی می‌افتیم.

این در حالی‌ست که پایبندی به سبک زندگی و رژیم غذایی سالم یکی از بایدهایی‌ست که لازم است به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت همواره مد نظر قرار بدهیم، این جریان به ما کمک می‌کند تا بدون نگرانی یک تعطیلات دلچسب و به یاد ماندنی را در کنار عزیزانمان سپری کنیم و به تفریحاتی که مورد علاقه‌مان است بپردازیم.

برای گذراندن یک تعطیلات ایده‌آل این ترفندهای ساده را به خاطر بسپارید!

1- مدیریت قند خون یک اولویت است

در هر شرایط دستگاه قند خون را به همراه داشته باشید، دستگاه قند خون دیجیتال به شما کمک می‌کند تا تأثیر روتین غذایی خود را بر روی سطح قندتان رصد کنید و در صورت لزوم نسبت به تغییر مواد غذایی اقدام نمائید.

2- از فعالیت بدنی کافی غافل نشوید

برخورداری از فعالیت بدنی مناسب از راهکارهایی‌ست که می‌توانید در طول نوروز از فواید متعدد آن بهره‌مند بشوید. این فعالیت‌های روزانه از یک جهت موجب می‌شود تا قند خون شما در محدوده هدف باقی بماند و از جهت دیگر به شما کمک می‌کند تا از شر کالری‌های اضافه‌ای که ماحصل خوراکی‌های نوروزی‌ست خلاص شوید. لازم نیست که خودتان را با ورزش‌های سنگین و زمانبر خسته کنید، یک نرمش کوتاه روزانه یا پیاده‌روی‌های مفرح همراه با عزیزانتان می‌تواند موثر و مفید واقع بشود و شما را به هدفتان برساند.

3- به اندازه کافی استراحت کنید

یکی از عمده مسائلی که بر روی کیفیت روتین سلامت شما در طول نوروز اثر می‌گذارد عدم استراحت و خواب کافی‌ست. کمبود خواب علاوه بر خستگی شدید موجب کاهش سوخت و ساز بدن شما خواهد شد، این جریان به صورت مستقیم اضافه وزن و چاقی مفرط را تشدید می‌کند. از جهت دیگر می‌توان به عدم ترشح صحیح برخی هورمون‌ها در بدن اشاره کرد. استراحت و خواب ناکافی افزایش اشتها را نیز در پی دارد و بدیهی‌ست که با ناپرهیزی غذایی وزن افزایش پیدا کرده و قند خون از کنترل خارج می‌شود.

پیشنهاد می‌شود که در طول روز 8 تا 10 ساعت خواب و استراحت را در برنامه خود قرار بدهید و از خستگی شدید بپرهیزید.

4- اطرافتان را از خوراکی‌های پرکالری پاکسازی کنید!

اگرچه نه گفتن به خوراکی‌های جذاب و خوش طعم نوروزی ساده نیست اما برای حفظ وزن ایده‌آل و دوری از اضافه وزن ضروری‌ خواهد بود. مصرف روزانه این خوراکی‌ها علاوه بر افزایش قند خون احتمال اضافه وزن و چاقی را هم در پی خواهد داشت. از کاربردی‌ترین راهکارهایی که برای دوری از مصرف این خوراکی‌های ناسالم اما خوش‌طعم پیشنهاد می‌شود دوری از آنهاست. لازم است تا جای ممکن از این مواد غذایی فاصله داشته باشید. از جهت دیگر لازم است خودتان را متقاعد کنید که می‌توان گزینه‌های بهتری را با این خوراکی‌های مضر جایگزین کرد. انتخاب آگاهانه و هوشیارانه مواد غذایی سالم به شما کمک می‌کند تا تعطیلاتی امن و سرشار از سلامتی را بگذرانید.

5- با تمرکز سر میز غذا حاضر بشوید

تحقیقات علمی ثابت کرده که عدم تمرکز و حواس پرتی حین خوردن غذا، احتمال پرخوری را افزایش خواهد داد. بنابراین توصیه می‌شود تا هنگام خوردن غذاهای اصلی یا میان وعده‌ها از صحبت کردن دوری کنید و حواستان جمع میزان غذای مجازی که در ظرف شما قرار گرفته باشد. از جهت دیگر از سرو دوباره غذا اجتناب کنید و بلافاصله پس از اتمام غذایی که در ظرفتان قرار داشته میز را ترک کنید. در این حالت خودتان را در معرض سرو مجدد غذا قرار نخواهید داد و از خوردن غذای اضافه دوری میکنید.

6- گزیده انتخاب کنید

هنگام انتخاب غذا هوشیار باشید و حواستان به دو نکته کلیدی باشد. شما به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت به این تعطیلات آمده‌اید، بنابراین لازم است تا علاوه بر کنترل سطح قند خونتان از اضافه وزن و چاقی حین نوروز نیز جلوگیری کنید. قبل از انتخاب غذا کمی تأمل کنید تا با بررسی نوع غذاها و میزان کالری آنها انتخاب به مراتب بهتری داشته باشید.

الگوی بشقاب سلامت یکی از راهکارهایی‌ست که به شما در انتخاب نوع غذاها کمک می‌کند. این الگو علاوه بر میزان متناسب غذا مواد غذایی مجاز را نیز به شما معرفی خواهد کرد. میزان فیبر مناسب را در بشقاب خود قرار بدهید، فیبر به عنوان یک ماده غذایی مفید به کنترل بهتر اشتها کمک خواهد کرد. در این الگوی خاص نصف بشقاب مختص سبزیجات خواهد بود، یک چهارم بشقاب را گوشت و پروتئین پر خواهد کرد‌ و یک چهارم باقی مانده سهم نان و غلات است.

این الگوی ساده به خصوص در رستوران‌های سلف سرویس و مهمانی‌های نهار و شام کاربرد خواهد داشت و به شما در انتخاب بهتر مواد غذایی کمک خواهد کرد.

یادتان باشد که بعد از هر وعده غذایی سطح قند خون خود را توسط دستگاه تست قند اندازه‌گیری کنید و قندتان را در محدوده سبز نگه دارید.

7- اطرافیانتان را در مسیر سلامت همراه کنید

ما ایرانی‌ها رسم داریم که اغلب با یک جعبه شیرینی یا سوغاتی خوش طعم محلی به خانه میزبان قدم بگذاریم. می‌توانید به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت که از سبک زندگی سالم و تغذیه اصولی پیروی می‌کند این قاعده را تغییر بدهید و فرهنگی صحیح و سازنده را ترویج کنید. یک شیرینی رژیمی خوش طعم یا سالاد میوه سالم می‌تواند جایگزینی مناسب برای خوراکی‌های پرکالری و ناسالم و سوغاتی‌های معمول باشد.

8- نه گفتن را تمرین کنید

در مقابل تعارف‌های میزبان سرسخت باشید و با جدیت نه بگوئید. قرار بر این است که تعطیلات را با سلامتی به پایان برسانید و از جسم و روح‌تان در برابر آنچه که برای شما مضر است مراقبت کنید.

9- کالری دریافتی خود را کاهش بدهید

شما می‌توانید به سادگی با حذف خوراکی‌های ناسالم، کالری دریافتی روزانه خود را مدیریت کنید. حذف شیرینی‌جات، نوشیدنی‌های حاوی قند، غذاهای سرخ‌کردنی و سنگین یا میان‌وعده‌های فرآوری شده تا حد قابل توجهی از کالری دریافتی شما را کاهش خواهد داد. سبزیجات را با این مواد غذایی مضر جایگزین کنید و با تهیه شیرینی‌های رژیمی و نوشیدنی‌های طبیعی از طعم و مزه خوراکی‌های مجاز لذت ببرید.

10- هیچ وعده غذایی را حذف نکنید

به یاد داشته باشید که مدیریت سطح قند خون یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شما خواهد بود بنابراین به هیچ وجه مجاز نیستید که با حذف وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی، کالری دریافتی روزانه خود را کاهش بدهید. حذف این موارد موجب اختلال در کنترل قند خون شما خواهد شد و عوارض متعددی را برای شما به همراه خواهد داشت. 

11- با معده خالی به مهمانی نروید

برای اینکه از مصرف بیش از حد مواد غذایی در مهمانی‌ها یا رستوران‌ها جلوگیری کنید قبل از حاضر شدن در منزل میزبان یا رستوران، یک میان وعده سبک بخورید. این میان وعده می‌تواند حاوی سبزیجات مجاز باشد و با کنترل اشتهای شما، از زیاده روی در خوردن جلوگیری کند.

12- خودتان را به صورت منظم وزن کنید

وزن‌کشی از دیگر راهکارهایی‌ست که برای مدیریت وزن توصیه می‌شود، این راهکار موقعیتی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید سیر اضافه وزن یا کاهش وزن خود را رصد کنید و در صورت نیاز برای کنترل وزن ایده آل خود وارد عمل بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *